توافق وزیران اروپا برای بازگشت بدون شرط ایران و آمریکا به جام

 در News, اخبار, اقتصادی, بازار جهانی, بازارهای جهانی

روزنامه انگلیسی از توافق وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بازگشت بی قید و شرط ایران و آمریکا بدون نیاز به ایجاد تغییرات در برجام خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی اعلام کرد: وزرای خارجه اروپا در نشست مشترک دیروز، موافقت کرده‌اند برای احیای برجام،پیش‌شرط‌ های جدیدی از ایران مطالبه نکنند.این اقدام اروپا یکی از موانع بالقوه بازگشت ایران به تعهدات هسته ای را در صورت رفع تحریم‌ها و متعهد شدن آمریکا به قطعنامه‌های سازمان ملل را از میان برمی‌دارد.

دولت انگلیس باور دارد تا هنگام دستیابی به پیشرفت‌های محسوس از جانب آمریکا و بازگشت ایران به توافق، نیازی به طرح مسئله تمدید توافق نیست. این مسئله تحولی مهم در راستای احیای برجام بوده و مذاکرات بر سر تمدید توافق و قوی‌تر کردن آن باید به زمانی دیگر موکول شود.چرا که عدم طرح الزامات جدید، احیای زودهنگام برجام را آسان‌تر می‌کند.

دیپلمات ارشد اروپایی در این خصوص گفت: همه اعضا موافق بودند برای حفظ توافق باید آمریکا را مجاب کرد، بدون شرط و شروط به برجام بازگردد.برای پایبندی کامل ایران، باید مشوق‌های اقتصادی وعده داده شده را محقق کنیم. چراکه در شرایط کنونی تجارت اروپا و ایران کمتر از آن چیزی است که قبل از توافق بود.

فرانسه، انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای دست یافتند و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای،تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران را رفع کنند اما آمریکا اردیبهشت‌ ۹۷ از توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

ایران در واکنش به بدعهدی اروپا در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات برجامی را کاهش داد.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید